Organisaties hebben te maken met toenemende onzekerheid en complexiteit (o.a. door globalisering) en met razendsnelle veranderingen in de markt, waar een jonge start-up in staat is een hele branche te ontwrichten. Organisatievraagstukken kunnen niet simpelweg meer worden geanalyseerd of oplossingen geïmplementeerd vanuit een enkel centrum, zoals de top. Niemand is in staat het hele veld te overzien en alle implicaties van voorgenomen stappen in te schatten.
Kritische blik
Externe adviseurs zijn nog veel minder in staat om een verandering te implementeren, omdat ze vaak worden benaderd voor een afgebakend probleem, los van andere bedrijfsactiviteiten. We zien in organisaties een toenemende argwaan tegen managementmodellen, programma’s en stappenplannen. Te vaak heeft men hier onvoldoende baat bij gehad.
De crisis heeft de organisatieadviesbranche op scherp gezet:
Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van al die adviseurs? Hoe kunnen we bouwen aan organisaties van de toekomst als adviseurs en opdrachtgevers vanuit klassieke rollen blijven opereren? Het is tijd om kritisch te zoeken naar een nieuwe verhouding tussen managers en adviseurs.
Masterclass
Op 30 maart 2016 vindt voor de tweede keer de Masterclass Nieuw Adviseren plaats, een inspirerende dag over de organisatieadviseur als co-creator, sparring partner, inspirator en co-ondernemer. Lenette Schuijt houdt tijdens deze Masterclass een lezing over ontwikkelingen in de adviesbranche (op basis van haar artikel Het einde van de Adviseur?). Daarnaast pleit Shirine van Moerkerken om terug te keren tot de essentie van het ambacht. In de middag illustreren verschillende praktijkcases, o.a. van het Oogziekenhuis Rotterdam en het ROC A12, nieuwe manieren van advsieren.Alle deelnemers van deze masterclass ontvangen het boek van Shirine Moerkerken ‘Hoe ik verander”.
Bekijk het programma van de Masterclass.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.