Verschenen in: Het Menselijk Gezicht van Werk Henk Jan Hoefman en
Lenette Schuijt (red), Asoka, 2004
We denken graag dat wij ons werk gekozen hebben,
maar we zouden beter kunnen zeggen
dat ons werk ons gevonden heeft.
– Thomas Moore
In hoeverre je als klant kwaliteit ervaart, heeft veel te maken met de eigenheid van degene die je van dienst is. Is het een medewerker die plezier heeft in het werk en bereid is om binnen de situatie te doen wat nodig is, ook als dat wat extra’s is? Een serveerster die oprecht geïnteresseerd is hoe het eten ons is bevallen, een docent die een leerling bijpraat zodat hij ondanks ziekte kan meedoen aan het tentamen, een arts die de tijd neemt om uit te leggen wat een ziekte inhoudt?
Op zulke momenten komen vakbekwaamheid en een uniek talent samen. Competentie, wilskracht en zelfgekozen beroep gaan hand in hand met iemands roeping: een talent dat ons gegeven is, een beweging van binnenuit die onze levensweg bepaalt.
In dit artikel laat ik zien hoe je je eigen roeping op het spoor kunt komen en hoe een leidinggevende in een organisatie oog kan krijgen voor de roeping van medewerkers, zodat het snijvlak van beroep en roeping voor iedereen gevonden kan worden.