Waar vertrouwen in ons priveleven een absolute noodzaak is, lijkt het in organisaties dikwijls ver te zoeken. Door managementstijl, controlesystemen en manier van communiceren wordt het vertrouwen van mensen in elkaar en in het management dikwijls ondermijnd. De financiele crisis heeft laten zien tot welke destructieve activiteiten dat kan ledien. Tegelijkertijd maakt het duidelijk hoe belangrijk het is om dat subtiele weefsel van verbindingen tussen mensen te koesteren en uit te bouwen.
Uit een kleinschalig onderzoek van Tica Peeman naar vertrouwen in organisaties blijkt dat er drie factoren zijn die bijdragen aan vertrouwen in een organisatie: betrokkenheid, beslissingsvrijheid en transparantie. Om het vertrouwen in een organisatie te versterken moeten medewerkers allereerst meer ruimte en invloed krijgen om zelfstandig beslissingen te nemen over hun werk. een platte, teamgerichte organisatie biedt daartoe de beste kansen. Ten tweede moet er iets zijn waar de medewerkers betekenis aan ontlenen en waar ze zich voor willen inzetten. Een heldere visie waar de organisatie voor staat, zinvolle doelstellingen en handelen naar de gewenste waarden. Ten derde is het nodig dat er openheid is in de organisatie: toegankelijkheid van informatie, delen van kennis en eerlijkheid over motieven en gemaakte fouten. Ook en misschien wel juist door het management.
Eigenlijk heel simpel. Zoals de meeste dingen van waarde in essentie simpel zijn.
Tica Peeman I trust U Pearson education, 2009