Een veel voorkomende paradox in organisaties is de spanning tussen bezieling en zakelijkheid. Hoe kun je topprestaties leveren en tegelijkertijd de menselijke maat behouden? Deze paradox heb ik uitgebreid beschreven in mijn boek Met Ziel en Zakelijkheid.
Bezielde zakelijkheid houdt o.a. in dat een organisatie de resultaten niet uitsluitend uitdrukt in omzet en rendementcijfers. Zo’n eenzijdige aanpak maskeert andere factoren die wijzen op de vitaliteit van een organisatie, zoals arbeidsomstandigheden, werkdruk, beloning van medewerkers, professionele ruimte, eigenaarschap, duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen, sociale cohesie op het werk, ziekteverzuim, kwaliteit van werk en bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke problemen.
Op basis van deze indicatoren heb ik een vragenlijst worden samengesteld waarmee u kunt nagaan in hoeverre in uw organisatie bezieling en zakelijkheid in evenwicht zijn. De lijst maakt duidelijk waar de sterke en zwakke kanten liggen op het gebied van zakelijkheid en ziel binnen uw organisatie.
Download de Vragenlijst Bezielde Zakelijkheid
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.