Vijf jaar na het uitbreken van de kredietcrisis lijkt het maatschappelijk vertrouwen in de financiële sector verder weg dan ooit. Er is maar mondjesmaat schoon schip gemaakt. Ondanks de miljarden die banken hebben betaald aan boetes, schadeclaims en schikkingen is het maatschappelijk vertrouwen nauwelijks teruggewonnen. Overheden hebben strengere regels gesteld, maar banken doen er alles aan om de invoering van die regels te vertragen, vertragen en verzwakken. Hebben zij eigenlijk wel iets geleerd van de vele crises die zij hebben veroorzaakt?
In de onderstroom van de financiële sector gonst het van de activiteiten en initiatieven, die de relatie herstellen tussen geld en maatschappelijke waarde. Hoewel deze initiatieven niet altijd even zichtbaar zijn als de grote banken en financiële instellingen zijn ze hard op weg om het financiële landschap ingrijpend te veranderen.De initiatieven in de onderstroom van de samenleving laten zien dat particulieren en ondernemingen creatieve wegen hebben gevonden om buiten de financiële instellingen om hun geldzaken te regelen. Banken die niet het belang van particuliere klanten en ondernemingen voorop stellen, dreigen de boot te gaan missen. Consumenten en ondernemers zoeken financiering liefst buiten de reguliere financiële instellingen om.
In een recent artikel op Managementsite beschrijf ik vier soorten initiatieven in de onderstroom van de financiële sector en sta ik stil bij de vraag in hoeverre deze initiatieven invloed hebben op de reguliere financiële instellingen. Lees het hele artikel.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.