De directie kan veel invloed uitoefenen op de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers. Onderzoeksbureau Effectory deed in de afgelopen 18 maanden medewerkersonderzoeken bij 46 Europese multinationals. Het doel van het onderzoek was om de factoren in kaart te brengen die betrokkenheid (employee engagement) en bevlogenheid (commitment) van medewerkers beïnvloeden. De bevindingen van het onderzoek kun je hier teruglezen.
Ondanks de aandacht die veel multinationals besteden aan het verhogen van betrokkenheid en bevlogenheid, bijvoorbeeld door medewerkers om feedback te vragen, benutten zij nog lang niet het volledige potentieel van hun medewerkers. Ongeveer 31% van de medewerkers in de onderzochte multinationals zegt bevlogen te zijn in hun werk en betrokken bij hun organisatie. In de maritieme sector ligt dit cijfer veel hoger (37%), in de productie- en dienstverlenende sector juist lager (27%). Gemiddeld zegt rond de 20% van de medewerkers noch bevlogen te zijn in het werk, noch zich betrokken te voelen bij de organisatie.
Directies spelen dus een belangrijke rol in de mate van bevlogenheid en betrokkenheid van hun personeel. Hoewel de meeste directies vooral bezig zijn met de prestaties van het bedrijf en de belangen van de aandeelhouders, bieden directies die intensief contact onderhouden met de medewerkers een stimulans voor hun bevlogenheid en betrokkenheid. Een belangrijke voorwaarde is dat medewerkers vertrouwen hebben in hun directie. Dat vertrouwen is gebaseerd op drie elementen: de directie luistert naar de medewerkers, de directie communiceert helder over organisatiedoel en -visie, en directies hebben een band met de medewerkers. Op die manier bouwt een directie het vertrouwen op dat nodig is voor een klimaat waarin zowel bevlogenheid en betrokkenheid toenemen, als het gevoel bij medewerkers dat ze eerlijk en met respect worden behandeld. dat zorgt dat zij positieve energie steken in hun werk en dat komt de prestaties ten goede.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.