De economie trekt weer aan, adviesbureaus zagen het afgelopen jaar hun omzet weer stijgen, en de vraag naar MD-programma’s neemt weer toe. Maar zijn leiderschapsontwikkelingsprogramma’s nog wel van deze tijd? Ik voel er steeds minder voor om met een opdrachtgever een programma in elkaar te zetten, intakegesprekken te voeren, en dan een paar maal met een groep de hei op te gaan. Steeds vaker ga ik met een potentiele opdrachtgever in gesprek over fundamentele vragen, zoals: wie is er eigenaar van de leiderschapsopleiding? Wie bepaalt waar het over moet gaan? Wie mogen er deelnemen en wie beslist daarover? Hoe zorgen we ervoor dat het programma zinvol is en bijdraagt aan de persoonlijke leerdoelen van de cursisten èn aan de doelen van de organisatie?
In dit artikel voor MD Tijdschrijft voor Talent- en Managementontwikkeling (een bewerking van een eerder artikel op Managementsite) ga ik in op de effectiviteit van MD-programma’s. Ik bespreek drie voorwaarden voor succesvol MD en sta stil bij de benodigde kwalificaties van degenen die verantwoordelijk zijn voor MD binnen de organisatie.
Lees hier het volledige artikel.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.